Frank Cocx

Frank Cocx

Speelgoed is emotie. En deze overtuiging zie je in onze hele bedrijfsvoering terug.

Je kunt er vanaf het eerste moment onmogelijk omheen. Als je in Amsterdam het spiksplinternieuwe pand van dé speelgoedspecialist van Nederland binnenloopt, is het direct duidelijk: hier draait alles om spelen en speelgoed. Zelfs het meubilair ‘ademt’ het product van de speelgoedorganisatie van Blokker Holding. Je zou er spontaan weer een beetje kind van worden. En de aangename ervaring bij binnenkomst wordt nog versterkt door het bevlogen verhaal van Frank Cocx, hier sinds augustus 2015 werkzaam, en sinds 1 oktober 2016 als Directeur Financiën.

Wij verkopen geen dozen, maar gevoel en beleving.

Frank geeft momenteel leiding aan het team Financiële Administratie (23 personen), het team Interne Controle & Veiligheid (3 personen) en team van vier business- en financial controllers. De afdeling zal de komende tijd in omvang toenemen. Er zullen onder meer extra controllers en business analisten worden aangenomen. “Binnen het hele concern zie je een ingrijpende verandering,” zo vertelt Frank. “Ook voor onze formules Intertoys, Bart Smit en Toys XL betekent dit een flinke organisatie- en cultuurwijziging. Om onze positie als dé speelgoedspecialist nog meer kracht bij te zetten, zullen we op één label gaan focussen, namelijk het merk Intertoys. Vóór eind april volgend jaar bouwen we alle Bart Smit-filialen om tot Intertoys-winkels. Ook zullen alle Toys XL-winkels omgebouwd worden tot onze ‘flagship-stores’. Tegelijkertijd werken we samen hard aan het doorvertalen van de nieuwe strategie naar onze gehele bedrijfsvoering, waarbij het op een andere manier laden van merk en formule centraal zal staan. Omnichannel denken en doen is essentieel, onderbouwd door een meer ‘data driven’ manier van werken. Maar we zullen vooral veel nadrukkelijker op de emotionele aspecten van onze producten gaan zitten. Wij verkopen geen dozen, maar gevoel en beleving. Daarmee versterken we onze positie van speelgoedspecialist in de erg turbulente non-food retailmarkt. Juist ook ten opzichte van de online-generalisten. En intern willen we een speelse organisatie zijn met mensen die daarbij passen. Ook binnen mijn afdeling krijgt deze omslag nu merkbaar vorm.”

Meer vooruitdenken en samen met de business de toekomst van speelgoed beïnvloeden. Dáár gaan we naartoe.

“Oprechte passie voor speelgoed zit in het DNA van onze organisatie,” vervolgt Frank. “En dat blijft zo. Maar veel meer dan in het verleden spelen we nu proactief in op de veranderende behoeften en beleving van onze klanten en klantjes. We willen inspireren en verrassend zijn, zowel online als in onze winkels, en juist ook ‘over de kanalen heen’. Bij alles wat we doen, willen we door de ogen van het kind kijken. Niet voor niets hebben we in ons nieuwe hoofdkantoor een ‘speellab’ waar onze klantjes zelf meediscussiëren over de producten die we verkopen en onderwerpen die belangrijk zijn voor onze bedrijfsvoering. Nuttig, en vooral ook erg leuk. Maar deze nieuwe manier van benaderen vereist ook van mijn afdeling een andere werkwijze. Van een club die vooral achteraf inzichtelijk maakt wat er is gebeurd en waarom, worden we een strategische gesprekspartner die meer richting geeft aan ontwikkelingen. Maar ook: meer vooruit denken en samen met de business de toekomst beïnvloeden. Echt aan de knoppen draaien en collega’s van andere afdelingen helpen eenzelfde te kunnen doen. Dáár gaan we naartoe. En dat vraagt ook om een bepaald type medewerker.”

Blijf niet achter je bureau zitten. Ga vooral ‘het veld’ in!

“Natuurlijk moeten onze financials goed zijn in de traditionele kern van het vak. En zeer kritisch. Maar wat ik minstens zo belangrijk vind is dat zij echt het ‘financiële maatje’ zijn van de verschillende afdelingen,” aldus Frank. “Specialisten met een speels karakter die op een inspirerende manier collega’s adviseren en mee weten te krijgen in veranderingen en verbeteringen. Vanuit data en tooling, vanuit expertise, maar juist ook vanuit business acumen en passie voor ons bedrijf. Ondernemende zelfstarters die als deskundige en aansprekende business partner echt toegevoegde waarde leveren. Gevraagd en ongevraagd. Ik houd niet van financials die achter hun bureau wachten tot het werk wordt aangedragen. Ik wil dat mensen zelf intern de boer op gaan en hun verantwoordelijkheid nemen. Ik vind het geen probleem als ik één van mijn teamleden een paar dagen ‘kwijt ben’. Het gaat mij om het resultaat; verras me! En ik geef mijn medewerkers de vrijheid om dat zoveel mogelijk op hun eigen manier te doen. Een groot deel van de functie kunnen mensen zelf invullen. Ik vind die ‘speelruimte’ ook helemaal passen bij onze nieuwe cultuur,” zo sluit Frank breed lachend zijn enthousiaste betoog af.

Wil je een collega van Frank Cocx worden? Bekijk onze Finance vacatures.

Meer informatie?

Neem dan contact op met:
Sandra Schoutsen via email of bel naar +31 (0)20 3589023